tisdag 11 augusti 2009

Träningsvärk

"Träningsvärk eller fördröjd muskelvärk är den smärta i musklerna som ofta framträder 24-72 timmar efter fysiskt arbete och generellt går bort inom 2-3 dygn.

Symtomen varierar från lätt ömhet till allvarlig och rörelsehindrande smärta. Smärtan framträder tydligast cirka 48 timmar efter utförd aktivitet, och avtar sedan därefter. Träningsvärken framträder tydligare efter excentriskt muskelarbete jämfört med muskelarbete som utförts med koncentriska rörelser. Detta eftersom excentriskt arbete frambringar en större påfrestning på muskeln."


Jag har sån sjuk träningsvärk nu. Jag hade det redan igår, så det här är både första och andra dagen. Undrar hur det blir imorgon? Det kan ju både bli värre och bättre. Det är inte så kul att gå upp för våra trappor och idag tvättar jag också, så jag ska minst gå upp och ner två gånger till. Jag kanske går ut och går en sväng för att försöka mjuka upp musklerna lite.

P.S. Jag brukar tycka att det är skönt med träningsvärk, det här är inte skönt.

Inga kommentarer:

Follow this blog with bloglovin

Follow Ida Leek