torsdag 23 februari 2012

Restaurang Forums mörka goda bröd

1 liter vetemjöl
6 dl rågsikt
4 dl vetekli
4 dl havregryn
6 dl blandade korn, gryn, solroskärnor mm.
4 tsk salt
1/2 dl bikarbonat
3 dl sirap
2 liter filmjölk

  • Blanda alla torra ingredienser.
  • Ha i sirap och filmjölk
  • Blanda! Degen ska vara lös.
  • Häll upp i 4 smorda formar som bör rymma 1,5 liter
  • Grädda 170 grader ca 70 min
Jag gjorde halvsats på det här receptet och gjorde en rund och en avlång. Det här är verkligen bland det godaste bröd jag någonsin ätit, så jag rekommenderar att ni provar detta. Det här brödet kan man äta på en restaurang på Örebro Universitet, Restaurang Forum. 

2 kommentarer:

Från soffan till spåret sa...

Vad roligt! Har ätit det brödet några gånger på forum och det är lätt det godaste jag ätit! Som "godis"! TACK för receptet!!!

Josefine sa...

Åh jag började tänkta på detta bröd nu tre år efter min examen, såå glad att du hade lagt upp receptet här! Tack :D

Follow this blog with bloglovin

Follow Ida Leek