söndag 9 januari 2011

Min träningsbakgrund

Jag har alltid varit intresserad av idrott och har nästan alltid hållit på med någon slags fysisk aktivitet. När jag var ca 9-10 år började jag spela fotboll, pingis och bandy. Pingis höll jag på med fram tills jag skulle börja sjuan då jag tyckte att det blev för mycket med både pingis och bandy på vintern.

På höstterminen i åttan började jag spela innebandy och jag tyckte att det var väldigt roligt och jag slutade med bandyn för att det blev för mycket igen. Fotbollen höll jag på med tills jag gick i nian, kommer inte riktigt ihåg men jag tror att det var så. Så till slut blev det bara innebandyn kvar och den håller jag fortfarande på med. Jag spelade även basket en liten sväng när jag gick i sexan - sjuan nån gång.

När jag gick i gymnasiet började jag gå på gym. Det var lite läskigt i början, men till slut vande jag mig och det gick rätt bra. Efter gymnasiet flyttade jag till Arboga för att plugga till idrottslärare i Örebro och då slutade jag med gymmandet. Efter att vi läst anatomi och fysiologi på utbildningen började jag få upp mitt intresse för idrott, hälsa och kost och jag letade upp ett gym här i Arboga. I februari 2010 köpte jag ett gymkort för ett år. Det gick lite trögt i början och jag kunde inte riktigt få rutin på gymträningen. En stor del till varför det gick trögt var för att jag inte hade tillräckligt med kunskap om det. I början av sommaren var jag där allt från ingen gång till tre gånger men det ville sig inte riktigt då heller. I slutet av sommaren hade jag läst en del på internet och fått mer kunskap om styrketräning och kost.

I början på hösten la jag upp ett schema som jag skulle följa och genast blev det mycket bättre. Nu har jag fått riktigt bra rutin och jag är på gymmet 3- 4 ggr/vecka. Nu på slutet har jag även börjat gå på crosstrainern för att få upp flåset lite bättre.

Löpning har jag också ägnat mig en del åt, men det är mest på sommaren. Just nu har jag som mål att springa 5 km på 25 minuter och en 10 km under 60 minuter. Men det kommer jag att ta tag i ordentligt när snön försvinner.

Jag har nog aldrig varit i så bra form som jag är i just nu, men det finns fortfarande mycket att förbättra. Men det känns i alla fall som att jag är på god väg!

Inga kommentarer:

Follow this blog with bloglovin

Follow Ida Leek